Winnetoe en Hyawatta

16 augustus 2014 - Kayenta, Arizona, Verenigde Staten

Rustige dag voor de boeg, lekker uitgeslapen en ontbeten aan de overkant van de weg. Scrambled eggs and toast, eigenlijk nu al het vaste recept. Als eerst  naar Gooseneck State Park, niet echt een park maar een uitkijkpunt op een hele grote gekronkelde rivier. Je kijkt er van boven op, heel diep de afgrond in, het is een beetje moeilijk uit te leggen. Klinkt een beetje saai, is het eigenlijk ook best wel.... Maar goed, op naar The Mexican Hat. In Amerika vernoemen ze alle stenen die ook maar ergens op lijken, daarnaar. Toegangsweg er naar toe, bordjes erbij, wc hokjes, picknicktafels en je hebt een park, monument en dus een toeristische attractie. Zo hebben we er inmiddels al aardig wat van gezien.  Zo dus ook The  Mexican Hat, wij zouden zeggen, apart zo'n platte steen. Maar hier zeggen ze, lijkt wel een Mexicaanse hoed, dus bordje erbij, attractie! Route vervolgd naar misschien wel het bekendste plaatje van Amerika, Monument Valley.  Kaarsrechte weg tussen de enorme rotspartijen die je al van verre ziet. Ze komen steeds dichterbij en het geeft een prachtig gezicht. Vaak gestopt om de juiste foto te maken, elke paar kilometer zie wel wel weer het perfecte plaatje. Dit gebied is eigendom van de Navajo indianen, ze wonen hier wel armoedig. Je ziet in het landschap vaak huisjes of eigenlijk stacaravans staan. 4 of meer auto's erbij, kl...zooi  er omheen. Voor onze maatstaven echt armoedig. We gingen naar het visitor centre van Monument Valley, $20 entree, dit is pas echt toeristisch. Die indianen weten wel  hoe ze dit gebied moeten uitbuiten. Druk, heel veel mensen.  Je kunt hier jeepsafari's maken, paardrijtochten, souveniershoppen, nog net niet geschminkt worden als een indiaan. Ik zal het aandragen als idee.... Wij hadden het hier snel gezien, we moesten alleen nog één ding doen. Iets wat mijn vader ook gedaan zou hebben, hè pap? Zelf de off road route rijden, die de jeepsafari's ook doen. Gaaf om te doen! Alleen waren de gaten in de weg zo groot dat je echt heel goed moest opletten dat je daar omheen rijdt. Wij hebben gelukkig een hoge auto, er gingen ook mensen rijden met een gewone auto, niet heel slim. Wel leuk om zelf op dat terrein rijden tussen het grote gesteente. Toen we de eerste jeep met lekke band zagen, zijn we maar omgekeerd. We waren al vroeg in de middag bij het hotel, dus maar door gereden naar Navajo National Monument. Onverwacht een mooie stop, een korte wandeling door een mooi natuurgebied naar een uitkijkpunt. Je kijkt uit op een klein dorpje uit het jaar 1250 in een opening in de rotsen, heel grappig om te zien. Lijkt net een poppendorpje. Terug naar het hotel, het vaste ritueel, even afkoelen in het zwembad en eten. Deze keer real Amerikaan fastfood, iets anders is hier ook niet. Is pas voor het eerst deze vakantie, valt dus reuze mee!

1. Bertus:
    17 augustus 2014
    Neem je een indianentooi voor mij mee?
  2. Wilma:
    17 augustus 2014
    Hoi. Ome jan en tante wilma willen ook gesminkt. Gister hebben we bij peter en corie gegeten. Na het eten zijn we naar het vuurwerk wezen kijken. Echt heel mooi hoor. Vandaag een pyjama dag. Lekker luieren.
    Xxx esmee <3
  3. Kitty:
    17 augustus 2014
    Ik wil graag een Hiawatha pakje! Kan dat ook!? Super mooie foto's! GoPro ook al veel gebruikt?